Co se mají studenti a studentky učitelství naučit? Jakými učiteli mají být? V Česku na tyto otázky donedávna neexistovaly žádné jasné odpovědi. To se nyní podařilo změnit. 🔥
Nový rámec stanovuje 18 kompetencí, ve kterých se mohou nejen studenti a studentky učitelství, ale i vyučující v praxi, rozvíjet. Osvojení těchto kompetencí vede k tomu, aby se děti ve školách mohly učit naplno a radostí. Kompetence jdou od oboru a jeho výuky, přes pedagogiku, psychologii, spolupráci až po profesní sebepojetí a rozvoj. Jednoduše formulují očekávání toho, co by měli umět a znát budoucí učitelé. Jaké kompetence to jsou přesně?
1. Vyučované obory a jejich zprostředkování žákům a žákyním
1.1. Rozumím vyučovaným oborům a dále se v nich rozvíjím.
1.2. Didakticky zprostředkuji obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami.
2. Plánování, vedení a reflexe výuky
2.1. Nastavuji cíle výuky a vedu k nastavování vlastních cílů také žáky a žákyně.
2.2. Poznávám vzdělávací potřeby žáků a žákyň a plánuji výuku tak, aby každému žákovi a žákyni umožňovala aktivně se zapojit a dosahovat stanovených cílů.
2.3. Podporuji u žáků a žákyň zvídavost a motivaci k učení.
2.4. Efektivně vedu výuku a v jejím průběhu zjišťuji míru porozumění žáků a žákyň a reaguji na jejich potřeby.
2.5. Reflektuji výuku a vyhodnocuji dosahování stanovených cílů.
3. Prostředí pro učení
3.1. Vytvářím bezpečné prostředí pro učení.
3.2. Vedu žáky a žákyně k chování podporujícímu učení a ke spolupráci.
3.3. Zajišťuji vhodné uspořádání fyzického prostoru i digitálního prostředí, kde se učení odehrává.
4. Zpětná vazba a hodnocení
4.1. Hodnotím na základě kritérií a vedu k tomu také žáky a žákyně.
4.2. Poskytuji a přijímám zpětnou vazbu a vedu k tomu také žáky a žákyně.
4.3. Vedu žáky a žákyně k reflexi jejich učení.
5. Profesní spolupráce
5.1. Spolupracuji s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu.
5.2. Spolupracuji s rodiči a širší komunitou školy v zájmu žáků a žákyň.
6. Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví
6.1. Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky a na svém profesním rozvoji.
6.2. Odpovědně pracuji s informacemi a s digitálními nástroji, vedu žáky a žákyně k demokratickým hodnotám a jednám v souladu s profesní etikou.
6.3. Systematicky pečuji o své duševní zdraví a psychohygienu.
Kompetence jsou podrobně rozpracovány – každá do dílčích bodů pro jednotlivé úrovně učitelského vzdělávání.
Takhle je například zpracována kompetence k utváření bezpečného prostředí, jemuž se jako Otevřeno obzvlášť
věnujeme:
Na programu zatím intenzivně pracujeme, aby tě letošní Noc vzdělávání nabudila víc než energeťák nebo kafe o zkouškovém.
Aby se děti mohly ve školách učit naplno a s radostí, musí je učit kompetentní učitelé.
Kompetentní učitel není luxus pro vyvolené, ale základ pro rozvoj každého dítěte.
Přejeme si, aby studenti a studentky učitelství odcházeli z pedagogických fakult připraveni na výzvy vyučování ve 21. století. Jak pracovat na sobě, abys kompetentně učil? Do toho ti vnese světlo letošní Noc vzdělávání! A do té doby se můžeš dozvědět více na našem hlavním webu v sekci Kompetenční rámec.